Konferencja: Jak Bezpartyjni Samorządowcy zlikwidują korki i poprawią komunikację w Warszawie

Poniżej przedstawiamy pomysły Bezpartyjnych Samorządowców na likwidację korków w Warszawie i poprawę komunikacji zaprezentowane dzisiaj (11.09.2018 r.) na konferencji prasowej kandydata na Prezydenta m. st. Warszawy Sławomira Antonika.

Główne źródło zanieczyszczenia powietrza oraz korków to ok. 1 miliona samochodów jeżdżących po Warszawie każdego dnia, z tego około 400 000 przyjeżdżających spoza Warszawy.

  • Należy zmniejszyć ruch samochodowy do Warszawy poprzez metropolitalny system parkowania i transportutj. darmowe parkingi Parkuj i Jedź realizowane poza miastem wspólnie z gminami mazowieckimi przy stacjach kolejowych i przystankach autobusowych na trasach dojazdowych.

Marzymy, żeby było 200 tys. miejsc postojowych.

  • Kierowców należy zachęcić do skorzystania z komunikacji publicznej przez jej wysoki standard i odpowiednią cenę biletów oraz dogodną częstotliwość kursowania, co oznacza potrzebę zwiększenia liczby autobusów podmiejskich.
  • Uważamy za zbędną i szkodliwą budowę 17 parkingów wielopoziomowych w centrum miasta, 10 razy droższych niż te poza Warszawą i kosztujących blisko miliard złotych. Te dodatkowe parkingi w Śródmieściu nie zlikwidują korków i smogu, tylko zwiększą.
  • Należy kontynuować w rozsądnej skali rozwój popularnej komunikacji rowerowej, ale uważamy, że wystarczy jedna kładka przez Wisłę, a nie trzy.
  • Trzeba natomiast poszerzyć most Śląsko – Dąbrowski o ciąg pieszo rowerowy. Inne mosty już to zapewniają.
  • Należy ograniczyć wjazd do miasta, szczególnie do centrum samochodów o niskiej normie emisji Euro 0 do Euro 2 tj. starych, szczególnie z silnikami diesel, bo te emitują wielokrotnie więcej pyłu niż benzynowe. Czekamy na ustawę.
  • Należy zweryfikować system opłat za parkowanie w Śródmieściu, bo można go oszukać.
  • Proponujemy zorganizować tanie lub darmowe (dobrowolne) parkingi komunalne dla mieszkańców z obszarów najbardziej zatłoczonych tzw. przechowalnie samochodów poza obszarem zabudowy mieszkaniowej by uwolnić trawniki, ulice, chodniki oraz podwórka, bo jest więcej samochodów niż dostępnych miejsc parkingowych.
  • Chcemy wprowadzić więcej bus pasów z prawem poruszania się dla motocykli oraz samochodów przewożących, co najmniej 4 pasażerów i wynajmowanych na godziny.
  • Wprowadzimy darmowe przejazdy komunikacją miejską i pociągami podmiejskimi w dniach przekroczenia norm smogowych.
  • Będziemy promować wprowadzenie auto trolejbusów, zamiast nowych linii tramwajowych, bo są od nich 20 x tańsze i cichsze oraz wprowadzimy autobusy na gaz, bo elektro autobusy są blisko 40% droższe od spalinowych i potrzeba ich 2,5 razy więcej.

Gdyby chcieć wymienić autobusy spalinowe na elektryczne byłby to koszt ok. 20 mld zł – to więcej niż roczny budżet Warszawy. To koszt 2 linii metra. Poza tym zabrakło by prądu w Warszawie by je naładować, bo do tego trzeba 200-300 megawatów, czyli 2 nowe linie 110kV np. z Kozienic lub blok energetyczny na Siekierkach, który by emitował dwutlenek węgla przy spalaniu węgla do produkcji prądu. Zatem zmniejszenia emisji dwutlenku węgla by nie było, a jedynie pyłu, a to zadanie realizują tańsze autobusy na gaz.

  • Oprócz obwodnic wykonamy budowę połączeń między dzielnicowych, szczególnie tuneli i wiaduktów pod lub nad szlakami kolejowymi i drogowymi.
    – Wawelska nad ul. Grójecką;
    – Nowo-Rzeczna na Grochowie w ciągu od Ronda Wiatraczna do Zabranieckiej;
    – Ciąg ul. Nowo-Kowalskiego nad Trasą Armii Krajowej;
    – Nowo-Lazurowa nad koleją do Poznania;
    – Płocka od Prądzyńskiego do al. Jerozolimskich;
    – Woronicza;
    – Nowo-Chełmżyńska albo Trasa Olszynki Grochowskiej;
    – Nowo-Racławicka;
    – Sporna nad koleją Radomską.
  • Popieramy pomysł Mokotowa dotyczący tunelu drogowego pod Polem Mokotowskim, szczególnie dla tramwajów albo auto trolejbusów.
  • Poszerzymy strefy parkowania płatnego.
  • Wesprzemy budowę dworców autobusowych dla linii krajowych i mazowieckich przez planowanie przestrzenne i wykonanie obsługi drogowej.